Barnas Språksenter sprer kunnskap også utenfor Norge.

barnas-spraksenter-qatar.jpg
 

Line Avers er en av grunnleggerne av Barnas Språksenter. Hun holder jevnlig kurs for fagfolk og foresatte om barn med spise-, sikle- og taleutfordringer. Avers holder til i Horten i Vestfold, men er en etterspurt logoped- og spesialpedagog i hele landet. Nå har ryktene om de gode resultatene nådd langt ut over landets grenser, og i 2018 dager holdt hun kurs i både Qatar og Hellas! I 2019 er både Finland og Frankrike på agendaen.

Line Avers er utdannet ved UiO, og har master i spesialpedagogikk fra Pennsylvania State University der hun jobbet som forskningsassistent for professor Janice Light og David McNaughton, nestorer innen ASK. I dag er det Barnas Språksenter hun brenner for.

- Barnas Språksenter er gode på barn med sammensatte vansker. Ofte har barna hos oss store utfordringer med spising, sikling og talespråket. Vi jobber etter mottoet - alle barn har en munn og et hode - og vi må ta vare på begge deler, sier Avers.

På oppdrag fra TalkTools USA var Avers i oktober2018 i Athen, Hellas og i november sto Qish Medical i Doha, Qatar for tur. Nå i år har hun holdt kurs i Helsinki, Finland og Paris, Frankrike står for tur. Alle steden holder Avers Kurs i TalkTools og metoden Oral Placement Therapy.

Metoden Oral Placement Therapy startet i USA, med Sara Rosenfeld-Johnsen som utviklet TalkTools, treningsutstyr som stimulerer munnens muskler og setter det taktile ved talespråket i fokus («the feel of speech»). Som eneste logoped i Norge fikk Line Avers agentur på TalkTools. Med den helt unike metoden jobber Avers med å stimulere og trene munnmotoriske ferdigheter som legger fundamentet for spising og taleproduksjon. Barn med diagnoser som Cerebral parese og Downs syndrom har vist svært god utvikling ved bruk av metoden. 

TalkTools består av en rekke «verktøy» med ulike oppgaver. De er alle designet med tanke på å skulle appellere til barn. Bamse-flasken er et godt eksempel. Flasken lærer barna å suge på sugerør, ofte første skritt for å kunne jobbe med tunge,- leppe- og kjevemuskulatur. 

For å bruke metoden og verktøyene må man først gjennomføre et kurs. Line kurser både fysioterapeuter, ergoterapeuter, logopeder, spesialpedagoger og pedagoger. Foresatte har også svært god nytte av verktøyene. 

- Det er motiverende å jobbe med noe som kan hjelpe barn i hverdagen, forteller Avers. Hun får stadig tilbakemeldinger fra både foreldre og hjelpeapparat om hvordan de opplever at metoden hjelper. – Ingenting er bedre enn når folk får aha-opplevelser og drar hjem med mer kunnskap og ny giv, sier den engasjerte logopeden.

Nå får flere nyte godt av hennes kompetanse rundt om i verden.

- Etterspørselen etter denne type terapeutisk tilnærming er økende og jeg gleder meg til å vise verden hva de tilsynelatende enkle verktøyene kan gjøre, avslutter Avers.